Spanning tussen marcom en interne communicatie…

Maak het een bron van beweging! “Marcom en interne communicatie.Dat zijn toch totaal andere vakgebieden?!!!” Dikwijls krijgen we deze reactie bij potentiele klanten. Regelmatig met opgetrokken wenkbrauwen erbij. Ik snap het. En vanuit het  perspectief van de communicatieprofessional hebben ze waarschijnlijk zelfs ... lees verder

Woorden en daden…

De kansen van ‘positive cueing’ en de kracht van woorden. “Geen woorden maar daden!” Een populaire uitspraak die zoiets betekent als; je kan wel wat zeggen…. maar doe je het ook? Mooie praatjes, vullen geen gaatjes. En zo kunnen we nog ... lees verder

Hoe vang je identiteit?

Van ‘McNuggets of truth’ tot corporate antropologie Wij werken vanuit de identiteit van organisaties. Juist in die identiteit zien wij de kans om een onderscheidende, authentieke en duurzame merkbelofte te bouwen en uit te stralen. Maar wow. Een identiteit. Dat is ... lees verder

Positioneren als een Tarzan.

Herpositioneren is een van de meest gebruikte kreten in marketingland… En laat ik eerlijk zijn. Als merkdenker kan ik het niet laten om met de nodige gretigheid aan een briefing te beginnen waar het woord herpositionering in de titel staat. ... lees verder

Culture eats strategy for breakfast.

Blos op de wangen In de volle 15+ jaar in mijn rol als merk- en communicatiestrateeg, kon ik het niet voorkomen. De flinke rode blos die steevast mijn wangen kleurde als ik onder die mooie titel werd voorgesteld aan mijn gesprekspartners. Zelfs ... lees verder

Duurzaamheid vanuit een ander perspectief

50 shades of green… Duurzaamheid. Waar denk je dan aan? Groen? CO2 neutraal? ‘Cradle to cradle’? Het begrip staat al een tijd op de ‘agenda’. Maar wat is het nou eigenlijk? En doen we het begrip wel recht met de eendimensionale ... lees verder

Identiteit tot in de puntjes 12 “The lover”.

archetype boom lover

Hoffelijkheid en ‘fijne’ manieren Een archetype dat zich uitermate ridderlijk weet te gedragen. Het draait om waarden als opoffering en hoffelijkheid. Hier gaan mensen op de ‘juiste’ manier met elkaar om. En zeker met gasten of klanten. Fluwelen handschoen met broderie randje Waar ... lees verder

Juist nu! Juist hier!

Nieuw voorlichtingsconcept sociologie in Rotterdam 'Bedrijfsmatig' imago De Erasmus Universiteit Rotterdam heeft een sterk imago als ‘bedrijfsmatige’ universiteit. Een studie als sociologie lijkt in eerste instantie niet veel baat te hebben bij een dergelijk ’zakelijk’ imago. Bovendien leven we in harde tijden ... lees verder

Identiteit tot in de puntjes 11 “The companion”.

Aanschuiven naast de baas Het metgezel archetype staat in de kern voor gezamenlijkheid en ondersteuning. Het wordt ook wel eens een familiecultuur genoemd. Hier is weinig plek voor grote machtsverschillen. Hier schuif je naast de baas aan de lunchtafel voor ... lees verder

Merk identiteit maakt dat grenzeloos niet stuurloos wordt

Open organisaties vragen om andere bronnen van sociale samenhang. Het vlies tussen binnen en buitenkant van organisaties wordt steeds dunner. Dat komt door externe ontwikkelingen als sociale media en de roep om transparantie bij klant en consument. Maar ook zien steeds ... lees verder