Hoe maakbaar is identiteit?

Ik ben zo lekker mezelf gebleven.

Identiteit wordt vaak tegenover het volatiele imago gezet. Hierdoor ontstaat de verleiding te denken dat identiteit een vast gegeven is . Een stevige pure tegenhanger van die oppervlakkige wereld van de schone schijn.  Dit appelleert direct aan onze menselijke neiging te streven naar zuivere waarheid en een objectieve realiteit.

Toch ligt het genuanceerder. Jazeker identiteit gaat om – dat wat je als mens of organisatie eigen maakt – en draait daarbij om de binnenkant. Je werkt aan je identiteit door aan jezelf te werken. Je werkt dus niet zoals bij reclamecampagnes rechtstreeks aan het imago bij je doelgroep, maar via je eigen gedrag.

identiteit is niet objectief of onveranderlijk

Maakt dat identiteit objectief en onveranderlijk? Nee. Denk maar eens aan jezelf als mens. Jazeker je ervaart een zekere identiteit die je samenhang geeft. Maar gelukkig – en in sommige opzichten juist helaas – ben je niet meer precies dezelfde als 20 jaar geleden. We groeien, leren en ontwikkelen. En zo zit dat ook met identiteit.

Bij organisatie identiteit ligt dat nog iets complexer. Hier hebben we ook nog eens te maken met groepsprocessen en de wolk van betekenis die we koppelen aan onze groep.

de verschillende waarheden die zouden kunnen zijn

Bij metman/v zoeken we met onze klanten dan ook niet zozeer naar die ene pure waarheid maar naar de verschillende waarheden die zouden kunnen zijn op basis van de bestaande identiteit.

Net als bij onze menselijke persoonlijkheden zijn sommige zaken zeer eigen en moeilijk te veranderen.

Het temperament van iemand is bijvoorbeeld zeer kenmerkend en vaak al vanaf de jonge leeftijd aanwezig. Ben je actief en extravert dan ben je dat hoogstwaarschijnlijk je hele leven. Waarden zijn ook fundamenteel maar liggen al weer iets meer aan de oppervlakte omdat sommigen daarvan ook nog op latere leeftijd vorm krijgen in de verschillende groepen waar je als individu in opgroeit en verblijft. En competenties liggen nog iets dichter aan de bovenkant.

Wanneer je beseft welke elementen zeer stevig ankeren in de organisatie ontstaat de ook weer ruimte om te kijken hoe deze ankerpunten raken aan de ontwikkelingen in de buitenwereld om die organisatie. Welke bijdrage wil wil je als organisatie hebben en welke krachten heb je in huis om dit dagelijks waar te gaan maken.

Bij deze processen gaat het bij identiteit om het vormen van de waarheden die zouden kunnen zijn.

Dus nee identiteit is niet letterlijk maakbaar, maar wel vorm-baar. Hoe?

Ik raak graag in gesprek.

Did you like this? Share it:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *