Hoe vang je identiteit?

Van ‘McNuggets of truth’ tot corporate antropologie

Wij werken vanuit de identiteit van organisaties. Juist in die identiteit zien wij de kans om een onderscheidende, authentieke en duurzame merkbelofte te bouwen en uit te stralen. Maar wow. Een identiteit. Dat is nogal wat. Kun je dat überhaupt vangen? Kun je zoiets meten? En hoe zorg je er dan voor dat die identiteit expliciet wordt en daadwerkelijk inzetbaar als strategische meerwaarde voor de organisatie?

Stap 1: Spiegeltje, spiegeltje…

Bij Metman/v trappen we af met een CultureShock traject. Een identiteit gaat over hoe de organisatie zichzelf ziet. Toch is het – net als bij mensen – best moeilijk om jezelf echt ‘te zien’. Daarom spelen wij in de eerste stap van een CultureShock traject vooral de rol van spiegel. We gebruiken onze frisse kijk om het gesprek aan te zwengelen en de geesten open.

Mcnuggets of truth

Vaak zie je dat klanten best goed kunnen benoemen wat ze graag anders zouden willen. “We moeten minder stoffig zijn, minder bureaucratisch…” Het is veel lastiger om de mogelijkheden in je eigen organisatie te durven zien. En grappig genoeg zijn dat vaak juist ook de ‘aspecten’ waar klanten zeggen moeite mee te hebben. Bijvoorbeeld een klant die aangeeft dat ze minder ‘stoffig moeten worden’. Terwijl de waarde van ‘degelijkheid’ binnen de cultuur juist kenmerkend en potentieel onderscheidend is.

Met onze Mcnuggets of truth pikken we juist die kleine ‘pareltjes’ uit een organisatie die potentie hebben voor een onderscheidende en relevante identiteit in relatie tot de wereld om de organisatie heen. Kleine stukjes waarheid. Die er niet voor niets zijn en een basis geven voor een authentiek groeipad.

Deze Mcnuggets vormen de hors d’oevres. De appetizers voor het diepere gesprek. (Er van uitgaande dat ze lekkerder smaken dan de ludieke vernoeming naar de fastfoodketen doet vermoeden ;-) )

Stap 2: De diepte in

Gebruiken we in de eerste stap onze frisse blik. In de tweede stap doen we ons duikpak aan en dompelen ons juist onder in de organisatie. We doen dit vanuit de geest van corporate antropologie. Waarbij we de ‘beleving’ centraal stellen.

Met een combinatie van vragenlijsten (op basis van Cameron & Quinn, OCAI) en participerend onderzoek verzamelen we een rijke schets van de huidige cultuur en identiteit. Vaak beeldend met daarin inrichting, management stijlen, artefacten, bijeenkomsten, communicatiestijlen, helden, waarden enzovoorts.

Stap 3: In gesprek

Dit vormt de beeldende voedingsbodem voor een aantal actieve werksessies met het MT over de kansen en uitdagingen in de omgeving en hoe dit raakt aan de huidige en gewenste identiteit.

Identiteit vangen? Nee. We maken het los!

De identiteit van een organisatie laat zich moeilijk vangen. Maar het gesprek erover is waar de magie gebeurt. Ons doel is dus niet om iets te vangen en te vereeuwigen. We zetten juist de deur open voor het verhaal, het gesprek en een gedeelde koers en betekenis. Dat is de energie van identiteitsmarketing.

Did you like this? Share it:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>