Identiteit tot in de puntjes 12 “The lover”.

archetype boom lover

Hoffelijkheid en ‘fijne’ manieren

Een archetype dat zich uitermate ridderlijk weet te gedragen. Het draait om waarden als opoffering en hoffelijkheid. Hier gaan mensen op de ‘juiste’ manier met elkaar om. En zeker met gasten of klanten.

Fluwelen handschoen met broderie randje

Waar de ‘enchantress’ (identiteit tot in de puntjes 2 ‘The enchantress’) je verleidt en een spel met je speelt,  voelt deze cultuur aan als een ‘fluwelen handschoen’ met een broderie randje .  Je voelt je gewaardeerd en gepamperd op een prettig ontspannen manier. Medewerkers zijn gewaardeerd en krijgen een omgeving die zeker ook comfortabel mag zijn. Een inrichting die verwijst naar (epische) verhalen. Soms echt in een nostalgische romantische toon. Maar soms ook gepimpt in een eigentijdsere zoete versie die dromerige en poëtische elementen kent.

Bevrijding en grote moraal

In een prettige omgeving en atmosfeer  met elkaar werken is het uitgangspunt. Op die manier kan ieder tot zijn of haar recht komen. Centraal staat een hoger doel als schoonheid of bevrijding waar je als medewerker echt voor gaat en in gelooft. De leiders in de organisatie zijn hier vaak zelf belangrijke iconen in en hebben zich bewezen als voorlopers in dit hogere goed. Van medewerkers wordt passie verwacht en ook een enkele opoffering.

Decadent, nuffig of naïef

Organisaties met veel kenmerken van het archetype de ‘lover’ zijn ‘romantisch’. Dat betekent dat ze ‘geloven’ in hun doel. Maar het kan door de buitenwereld ook wel eens als gezien worden als nuffig, naïef of decadent. Alsof ze niet helemaal in contact staan met de ‘harde’ realiteit. Ze geloven in hun eigen werkelijkheid en hebben daardoor ook wel eens moeite om zich aan te passen aan veranderingen in hun omgeving. Dat is natuurlijk een gevaarlijke keerzijde in een wereld die steeds sneller ontwikkelt en verandert.

Ridders in hun eigen episch verhaal

Ook de leiders kunnen soms doorslaan. Hun belangrijke iconische rol, maakt dat ze hun rol in ‘het verhaal’ nog wel eens overschatten. Te vuur en te zwaard vechten ze  voor het grotere doel. Ze vergeten daarbij nog wel eens dat er teamwork nodig is en dat medewerkers niet alleen maar kunnen geven en zich opofferen.

Je kunt je dit archetype voorstellen in de creatieve branche waar de oprichter een toonaangevende ‘art’ figuur is. Maar denk ook aan architectenbureaus, uitgevers van lifestyle magazines.

Dit is de allerlaatste blog in de 12 delige serie behorend bij ons beeldverhaal rond archetypes en kantoorinrichtingen. De prezi is ondertussen bijna 1000 keer bekeken en daar zijn we trots op. We hopen binnenkort met een nieuwe serie te beginnen.

http://prezi.com/ptcs1pafbpuo/office-identity-in-archetypes/

Did you like this? Share it:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *