Identiteit tot in de puntjes 2 ‘The enchantress’

I want you to want me

In het eerste blog over de beeldschets van kantoorinrichtingen aan de hand van archetypes, bespraken we het meest ratio gedomineerde archetype ‘The sage’.

In dit tweede blogje kijken we juist naar een archetype dat helemaal aan de andere kant van het spectrum staat:  ‘The enchantress’. Een archetype dat juist staat voor emotie, plezier en zinnelijkheid.  http://prezi.com/ptcs1pafbpuo/office-identity-in-archetypes/ .

Werk en dus ook kantoorinrichting  wordt nog vaak geassocieerd met denkwerk of fysieke arbeid. Niet zozeer een plek waar we onze emoties de ruimte laten.

organisaties die open staan voor passie en emotie

Toch zijn er organisaties die meer open staan voor passie, emotie en de kunst van het verleiden. Bijvoorbeeld doordat de kern van hun product zich beweegt in de wereld van fashion, beauty of luxury.

Maar er zijn ook organisaties waarbij het etaleren naar hun klanten zo nauw verweven zit in hun operatie (retail, belevenis dienstverlening a la walt disney) dat deze verleidingskunst onderdeel is geworden van hun interne cultuur.

dunne schil om een knetterharde operatie

Voorheen lag deze verleiding vaak als een dunne schil om een knetterharde operationele organisatie. Achter de schermen was dan weinig meer van deze verleiding te bekennen en ademt alles de cultuur van een militair gedreven operatie. Dat zien we overigens nog steeds. Het traditionele ‘merk’ als schil/belofte naar de klant gaat hier dan niet hand in hand met een cultuur die daar op aansluit.

Maar bij sommige organisaties verloopt het klant- en verleidingsproces binnen de muren van waar ook gewerkt wordt. De verleiding brengt een gevoel van luxe en aandacht meer die zowel de klant als de werknemer het gevoel geven speciaal te zijn. De ruimtes vormen als het ware een decor voor spannende doorkijkjes en prikkelen een gevoel van schoonheid en hedonisme. Wij mogen hier werken, wij boffen hier klant te zijn. “Because we are worth it”.

waardensysteem: because we are worth it

Een waardensysteem dat je bij dit archetypen zou kunnen tegenkomen zou onderdelen in zich kunnen hebben als: vorm is net zo belangrijk als inhoud, aandacht voor presentatie is een teken van respect en hoort bij onze gezamenlijke gevoel voor stijl (anders dan de anderen). Mooie mensen en dingen zijn beter en dragen bij aan een prettige omgeving.

Maar ook verwacht je in deze cultuur meer ruimte voor intuïtie of in een iets mannelijker versie ‘gutfeeling’. Taalgebruik kan bloemrijker zijn en bijdragen aan het gezamenlijk doorleven van het ontwikkelingsproces. Het gaat immers niet alleen om het eindresultaat, maar ook om de weg ernaar toe. Kleine gebaren van attentie en aandacht maken onderdeel uit van rituelen en weven een web van onderling spel en verhoudingen.

Je kunt je dit archetype voorstellen bij modemerken, high end financiële dienstverleners, luxe retailers of designers.

Herken je jouw organisatie? Laat het ons weten en help ons mee deze beeldschets te verfijnen.

Did you like this? Share it:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>