Identiteit tot in de puntjes 7: ‘The magician ’

Als het magiër archetype ten tonele komt – of het nu in een griekse mythe is of in een spannende actiefilm – dan is dit vaak een aankondiging van een belangrijke omwenteling in het verhaal. Als hij zijn opwachting maakt, dan weet je dat er verandering aan zit te komen. Hij leidt vaak een nieuw thema in. Nieuwe mogelijkheden en een nieuw wereldbeeld dat eerder niemand zich kon voorstellen.

Het ‘buzzt’ hier

Ook bij organisaties met het magiër archetypen voel je dat je bij een bijzondere club bent terecht gekomen. Het ‘buzzt’ hier zouden we tegenwoordig zeggen. Er hangt de belofte van nieuwe mogelijkheden. Dat zie je ook in de inrichting. Slim en verfrissend. Dat is in een notendop  de kantooromgeving binnen organisaties met dit archetype.

http://prezi.com/ptcs1pafbpuo/office-identity-in-archetypes/

De ruimte is open en helder met ruim spel voor licht en perspectief. Er zijn speelse elementen maar wel op een zeer doordachte manier. De lat licht hoog. Ook in de vormgeving. Vaak met hedendaagse architectuur als uitgangspunt.

Anything’s possible

Het magiër archetype staat voor transformatie. Dingen die je niet voor mogelijk achtte, worden mogelijk. Door anders naar de problematiek te kijken, door een stevige strijd te leveren of gewoon een andere kant op te koersen (blue ocean). Linksom of rechstom een magier organisatie lijkt over de magie te beschikken die ervoor zorgt dat ze uiteindelijk komt waar ze zijn willen.

Ook in de kantoorinrichting zien we het concept van transformatie terug . Door futuristische accenten die verwijzen naar de mogelijkheden die nog voor ons liggen. Door ingenieuze oplossingen en technische toepassingen. Door licht en een uplifting atmosfeer. De ruimte zegt ‘wow’.  Alsof iemand tegen je zegt: “Anything’s possible. Join me and let’s fly away”.

Vaak gaat het om organisaties met een duidelijke visie op de markt, de categorie of de wereld waarin zij actief is. Er is een uitgesproken en diep gedeelde cultuur van de ‘way of doing things’. Dat is ook wat dit soort organisaties hun aantrekkingskracht geeft. Het trekt die mensen aan die zich aangetrokken voelen tot die uitgesproken visie op de wereld of de categorie. En door de uitgesproken  aard: hou je ervan…of niet. De geschikte werknemer selecteert zichzelf uit.

Medewerkers als uitverkorenen

Nog vaak loopt de visionaire oprichter nog rond. En als hij of zij er niet meer rondhangt, dan hangt het gedachtegoed vaak nog wel letterlijk ‘aan de muur’.

Het magiër archetype staat ook voor empowerment. Dat kan gericht zijn op haar eigen medewerkers maar soms is het ‘grotere belang’ dusdanig belangrijk dat de medewerkers geacht worden vooral dat grotere belang na te streven. Het eigen belang moet dan maar even op een lager pitje.

Mensen in deze omgeving voelen zich vaak ‘uitverkoren’.  Ze mogen immers aan een verandering bijdragen waarvan zij voelen dat het belangrijk is. Daar staat wel tegenover dat er verwacht wordt dat je door kannen en kruiken gaat om doorbraken te realiseren voor dit ‘grotere goed’.

Je denkt al snel aan bedrijven als Google of Apple. Niet voor niets bedrijven die onderdeel uitmaken van de grootste transformatie in onze maatschappij van het laatste decennium die van de opkomst van internet en mobiel.

.

Did you like this? Share it:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>