Identiteit tot in de puntjes 9: ‘The Guardian’

autogordel the guardian

Alles onder controle

Strak, georganiseerd. Een geoliede machine waarin we niet worden afgeleid door zaken die er niet toe doen. Dit archetype organisatie staat voor orde en houdt niet van wazige hoekjes. Het klinkt streng en saai. Toch is het een van de meer voorkomende archetypes in de zakelijke wereld. En het is minder saai dan je denkt.

Rust en overzicht

De strakke en overzichtelijke indeling geeft ook een zekere mate van rust en overzicht. Vaak is gekozen voor een symmetrische indeling. Ook dit maakt een georganiseerde indruk. Hier weet je dat je kunt vinden wat je nodig hebt. Hier is alle ruimte voor analyse en gedegen vakwerk.

Dat het zeker niet perse een saai archetype is, blijkt uit het feit dat ook best veel creatieve branches zoals architectenbureaus binnen dit archetype vallen. Juist in de industriële rustige uitstraling, lijkt ruimte voor ideeën en  kleurrijk gedachtengoed.

Ook niet zo raar architectenbureaus zijn een mix van creativiteit en toegepaste techniek. Een mix die goed lijkt samen te gaan bij ‘the guardian’. Controle en detaillering tot in de puntjes zijn eigenschappen die ook bij het werk van architecten past.

Discipline, hard werken en vol gaan voor je vak hoort hier dan ook bij. In die zin zijn medewerkers in dit archetype vaak ook streng voor zichzelf en elkaar. Een hardwerkende cultuur die gaat voor kwaliteit.

Net als bij merken in de supermarkt, kan het voorspelbare en betrouwbare van een ‘bewakers’ rol een prettige uitstraling zijn voor mensen. Ze vinden er houvast en zekerheid. Een prettige duidelijkheid waarbinnen je je ding kan doen.

Werknemers als productiefactor

Dit archetype zie je echter ook bij organisaties die niet zo zeer gedreven zijn door een vakmatige discipline, maar een zekere attitude hebben ten opzichte van hun werknemers. Vaak is de kantoorinrichting dan ook minder bewust doordacht. Met minder oog voor materialisering en stijl. Hier wordt de strakke structuur en de symetrische herhaling minder aantrekkelijk. De associatie met het Taylorisme en lopende band werk doemt op. Misschien zelfs die van foute sweatshops. Op dat moment ervaar je dat dit archetype ook kan staan voor een organisatie waar de medewerkers worden gezien als productiefactoren. Weinig ruimte voor individuele verschillen en een sterke hang  van het management om overzicht te hebben en controle uit te oefenen tot op microniveau op de werklvloer.

In dat geval voelen de werknemers zich door de symetrische en uniforme omgeving vaak niet actief betrokken, maar doen ‘hun portie’ en niet meer of minder. Je verwacht dan weinig eigen inbreng en veel procedurele macht.

Een veel voorkomend archetype dus. Werk jij er ook? En hoe ervaar je dat?

http://prezi.com/ptcs1pafbpuo/office-identity-in-archetypes/

Did you like this? Share it:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>