Wat ons bindt.

kleurrijke verbinding

Over de basale kracht van een gedeelde moraliteit

Bij metman/v  geloven we in de kracht van een doorleefde en gezamenlijke identiteit van organisaties. Daarbij gebruiken we tools en processen die vanuit merkdenken zijn ontstaan en die helpen mensen met elkaar in gesprek te krijgen over wat ze nu precies belangrijk vinden, waar ze aan bij willen dragen en welke waarden hierachter schuilen.

Identiteitsmarketing is een jonge aanpak

Deze aanpak is nog jong en dat maakt dat we nog regelmatig vragen krijgen over ‘of dat dan wel werkt?’ en waarom dan wel.

Het mooiste zijn natuurlijk voorbeelden uit de praktijk. Maar misschien toch ook wel aardig om eens een wat meer basale dynamiek onder deze visie bloot te leggen.

Wetenschappelijke basis

Zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek (o.a. 2007, Leach, Ellemers, Barreto) dat juist ‘moraliteit’ – “de perceptie dat de mensen in je groep dezelfde waarden aanhangen,” –  een significant grotere invloed heeft op de positieve band die je ervaart met een groep dan concepten als ‘competentie’ of ‘sociale samenhang.

Winning team? Of kindred spirits

Oftewel mijn voetbalteam kan winnen en bestaan uit allemaal hele goede spelers en we doen ook regelmatig allerlei leuke dingen samen, toch zal mijn band met het team sterker zijn als ik de indruk heb met dezelfde instelling voor de sport te gaan. Dit is ons ‘spel’ en zo doen we de dingen.

Zo’n basaal menselijk feit toont de kracht die een gedeelde moraliteit kan hebben. Niet alleen versterkt het de onderlinge band. Het geeft ook een positievere ervaring van het onderdeel zijn van de groep. Mits deze moraliteit dus bewust gericht is op de missie van de organisatie, draagt dit direct bij aan gemotiveerdere en meer betrokken medewerkers.

Nu al meer lezen? Colin Wyne Leach, Naomi Ellemers and Manuela Barreto  “Group Virtue: The importance of Morality (vs Competence and sociability) in positive evaluation of In-Groups, Journal of Social and Personality Psychology 2007, Vol 93, no 2, 234-249

Did you like this? Share it:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *