Woorden en daden…

De kansen van ‘positive cueing’ en de kracht van woorden.

“Geen woorden maar daden!” Een populaire uitspraak die zoiets betekent als; je kan wel wat zeggen…. maar doe je het ook? Mooie praatjes, vullen geen gaatjes. En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan.

Nee, ons Nederlanders maak je niets wijs. Wij kennen onze pappenheimers. Maar is het eigenlijk wel terecht dat woorden en daden zo vaak worden neergezet als tegenpolen?

“Nee. Want uit de psychologie weten we dat woorden en daden juist een zeer hechte – zij het wat ingewikkelde – relatie met elkaar hebben.”

Dit heeft alles te maken met het psychologische verschijnsel van ‘cognitieve dissonantie’ http://www.psychologisch.nu/content/psychologisch-woordenboek-cognitieve-dissonantie.

Veel van ons gedrag ontstaat onbewust, automatisch en als reactie op de omgeving. Wij zien onszelf echter toch vooral graag als consistente persoonlijkheden met een vaste identiteit, bepaalde voorkeuren en waarden. En dat houden we graag zo.

Interessant is dan ook wat er gebeurt als we gedrag vertonen dat niet in lijn ligt met het beeld dat we van onszelf hebben en hoe we over onszelf praten?

“Dat wringt in de hersenpan!”

En het knappe van diezelfde hersenpan is dat we er (ook weer geheel onbewust) alles aan zullen doen om te zorgen dat het beeld dat we van onszelf hebben en wat we uiten, weer in lijn te komt met ons gedrag.

  1. Dat kan door onze woorden en ideeën aan te passen aan het gedrag. Dat gebeurt vooral als het gedrag in zichzelf zeer belonend/onvermijdbaar is. Iemand ziet zichzelf als weldenkend en gezond persoon en is toch ooit aan een sigaret begonnen en niet meer gestopt. De voorbeelden van opa die toch zeker 90 is geworden met een sigaar, is dan een welkom nieuw denkbeeld om te omarmen. Of je wordt verknocht voorstander van de gedachte dat je liever korter leeft met een beetje plezier, dan lang zonder ooit te genieten van een sigaretje… Het punt mag duidelijk zijn.
  2. Het is helemaal interessant dat het ook andersom werkt. Mensen gaan gedrag vertonen waarvan ze vinden dat het bij hen past. Zo vertonen medewerkers vaak ‘at random’ allerlei positieve gedragingen die in lijn liggen met gedrag dat de organisatie (merk) veel vaker zou willen zien (kernwaarden). Denk aan het automatisme om het licht uit te doen als je een ruimte uit loopt (milieuvriendelijk) of het goedemorgen zeggen tegen mensen die je tegenkomt (klantvriendelijk). Door dit soort individueel gedrag collectief zichtbaar te maken en te benoemen als kenmerkend voor de organisatie, vergroot je de kans dat medewerkers dit ook gaan zien als onderdeel van hun eigen identiteit. “Ik ben – net als onze organisatie – blijkbaar milieuvriendelijk”. Gevolg is dat ze bij volgend gedrag graag in lijn met die identiteit willen handelen. Een positieve ‘self- fulfilling prophecy’ in de maak; ook wel ‘positive cueing’ genoemd. https://theverticalworkshop.wordpress.com/2010/04/16/92/

Dit is ook waarom wij bij metman/v geloven dat interne transformaties versterkt en ondersteund kunnen worden door externe campagnes. Je bouwt met campagnes als het ware ‘de woorden’ en prikkelt mensen om deze ook om te zetten in bijbehorende daden.

“Dus wij zeggen niet ‘Geen woorden maar daden. ’Maar ‘woorden en daden!’.”

Did you like this? Share it:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *